Pierwszym skojarzeniem z firmą jest jej nazwa, z którą potencjalny klient – niemalże zawsze – ma pierwszy kontakt.
Poniższy artykuł przedstawia kilka sugestii co do inspiracji przy jej wyznaczaniu.
Wyraz, zlepek wyrazów, skrót
Nazwa przedsiębiorstwa może być prostym, krótkim i konkretnym słowem. Przykładem jest sieć odzieżowa Reserved lub sieć sklepów z artykułami spozywczymi Groszek. Nazwa może powstać także jako zlepek dwóch wyrazów, co pozwala uzyskać szeroki wachlarz różnych kombinacji. Portal społecznościowy Facebook (z angielskiego face-twarz i book-książka) i kosmetyki Golden Rose (z ang. golden - złoty i rose - róża) są dobrymi przykładami zastosowania takiego zabiegu.
Nazwa firmy może być również kompozycją fragmentów różnych słów. Świetnie ilustruje to Microsoft, którego nazwa składa się ze słów microcomputer i software. Firma może być również określana skrótem jak międzynarodowa sieć restauracji KFC (Kentucky Fried Chicken – smażony kurczak z Kentucky) czy H&M (Hennes & Mauritz - połączenie szweckiego „dla niej” oraz imienia współtwórcy firmy).
Imiona i nazwiska jako nazwy firm
Na rynku można spotkać się ze zjawiskiem, kiedy firmę reprezentuje imię, nazwisko, czy nazwa miejscowości. Warto pamiętać, iż samo imię niewiele jednak mówi o oferowanych usługach czy produktach. Mimo tego istnieją takie nazwy - jak marka samochodów Mercedes (hiszpańskie imię żeńskie), kosmetyków Joanna, czy butów Bartek.
Zdarza się także, że w nazwach przedsiębiorstw pojawią się nazwiska. Lody Grycan, kosmetyki Inglot czy Ziaja, czekolady Wedel, to przykłady z polskiego rynku. Zza granicy przybywają natomiast: Mc Donald's, Jacobs, Ford, Peugeot, Mars, Porsche, czy Michelin. Spotkać można także imię i nazwisko razem, jak kosmetyki Dr Irena Eris i perfumy Hugo Boss.
Nazwa firmy a nazwy geograficzne
Nazwę dla firmy można zaczerpnąć od miejsca w którym się znajduje. Powstałe w ten sposób nazwy są wyjątkowow popularne w branży spozywczej: Włocławek, Żywiec, Sokołów, Pudliszki, Leżajsk i Milejów. Wszyscy znamy samochody marki Warszawa. Wśród tego rodzaju nazw znaleźć można także także firmę Adobe (od nazwy rzeki) czy Nokia (rzeka w Finlandii).
Błędy przy tworzeniu nazwy
Tak jak tytuł książki zachęca do jej lektury, tak nazwa firmy powinna wzbudzać chęć poznania jej bliżej. Może się zdarzyć, iż wystąpią pewne błędy przy jej kreowaniu. Nazwa może być za długa, co utrudni odbiorcom zapamiętanie jej oraz stworzy problemy przy dyktowaniu, np. przez telefon. Może to również stworzyć niepotrzebne ryzyko pomyłki podczas pisania.
Błędem z całą pewnością będzie także podszywanie się pod cudzą markę z tej samej branży, dokonując drobnych zmian w oryginale. Bez względu na jakość usług, niestety i tak będziemy gorszą podróbką w oczach klientów.
Ustalając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa, warto mieć na uwadze fakt, że działalność na lokalnym obszarze może w przyszłości rozszerzyć się na rynek zagraniczny. Aby nie powstała nazwa firmy na wzór Osram czy marki Rover, należy sprawdzić znaczenie wybranej nazwy w kilku innych językach.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykreowanie nazwy firmy. Warto, by ustalając nazwę towarzyszyły nam pewne podstawowe zasady.
Nazwa firmy powinna być unikalna, nie może kojarzyć się z inną firmą z tej samej branży. Jej kolejną cechą powinno być dopasowanie, gdyż znaczenie nazwy niesie przesłanie, będące charakterystyką świadczonych usług. Ustalana nazwa przedsiębiorstwa powinna również stwarzać możliwość zastrzeżenia jej jako znak towarowy i zarejestrowania na wolnej domenie.
Kierując się tymi zasadami, nazwa przedsiębiorstwa na pewno będzie trafiona i przyniesie zamierzone efekty.
Często zadawane pytania
Czy nazwisko może być nazwą firmy?
Tak może. Urząd Patentowy co do zasady przyjmuje, że nazwisko może być znakiem towarowym. Jednak należy zaznaczyć, że nie każde nazwisko ma charakter odróżniający, czyli nie każde nazwisko może stać się zastrzeżonym znakiem towarowym. Wykluczone są takie nazwiska, które jednoznacznie opisują dany towar czy usługę. Więcej na temat rejestracji nazwiska jako znak towarowy znajdziesz klikając tutaj.
Jakich błędów unikać przy tworzeniu nazwy dla firmy?
Tworząc markę firmy, pamiętaj aby jej nazwa podobała się odbiorcą. Jeżeli trafisz w ich gust szybko staniesz się przedsiębiorcą najczęściej wybieranym na rynku. Unikaj nazw długich, trudnych w wymowie i podyktowania. Używaj nazw unikalnych, jedynych w swoim rodzaju, aby Twoja marka nie była mylona z konkurencją, Wybierając nazwę zwróć uwagę na znaczenie jej w językach obcych, kto wie gdzie w przyszłości zaczniesz oferować swoje towary?
Podobne wpisy
Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

poznaj naszą realizację >